زمانی که بحث شیرین مقایسه سدان های میدسایز به میان میآید، معمولاً دو نام ژاپنی در صدر گزینههای انتخابی قرار میگیرند: تویوتا کمری و هوندا آکورد. این دو خودرو حاکم بلامنازع کلاس خود هستند زیرا کمری سال پیش فروش 388616 دستگاهی در آمریکا داشته و آکورد نیز به خانه 345225 مشتری آمریکایی راه یافته است. همانگونه که هوندا اخیراً گفته، آکورد به تنهایی توانسته از نظر فروش 30 برند مختلف از جمله مزدا، مینی و فیات را پشت سر بگذارد.
هر دو رقیب ژاپنی برای مدل سال 2018 کاملاً نونوار شدهاند و ما نتوانستیم در مقابل وسوسه مقایسهای شانهبهشانه مقاومت نماییم. اگرچه این بررسی کوتاه بوده و برخی از شاخصههای اساسی در آن ذکر شده اما واضح است که مشتریان هر دو خودرو بهبودهای ملموسی را نسبت به مدلهای قبلی حس خواهند کرد. خب بدون حرفی اضافی بیایید این دو حریف را مقایسه کنیم. آکوری که در تست رانده شده از نوع تریم تورینگ بوده که به پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با قدرت 192 اسب بخار و گشتاور 260 نیوتون متر مجهز بوده است. در مقابل، پیشرانه از نوع SE بوده و پیشرانهای 4 سیلندر و 2.5 لیتری با خروجی 203 اسب بخار و گشتاور 249 نیوتون متر را در قلب خود داشته است.
مشخصات عملکردی هر دو خودرو کاملاً نزدیک به هم هستند و تجربه رانندگی این ژاپنیهای پرطرفدار نشان میدهد که شتابگیری برجستهای دارند. البته نگاهی دقیقتر به مشخصات نشان میدهد تفاوت وزنی بین آکورد و کمری وجود دارد. هوندا وزن 1494 کیلوگرمی داشته درحالیکه وزن تویوتا برابر با 1515 کیلوگرم است. اکثر خریداران اهمیتی به این تفاوت نخواهد داد. موضوع سورپرایز کننده این است که کمری در تستهای مصرف سوخت EPA کممصرفتر بوده است. از آنجایی که مقایسه یک کمری SE متعلق به ناوگان اجارهای با هوندا آکورد تورینگ لوکس منصفانه نبوده ما از لیست تجهیزات تکنولوژیک دو خودرو رد شده و تأیید میکنیم هر دو خودرو کابینهایی خوشساخت دارند اما از نظر استایل و طراحی آکورد با فاصله کمی جلوتر از کمری حرکت میکند. این موضوعی شخصی است اما ما هرگز طرفدار دو آتشه طراحی کابین تویوتا نبودهایم.
از نظر تجربه سواری و رانندگی، هر دو خودرو سواری راحت و پایداری دارند. البته به نظر میرسد آکورد از نظر هندلینگ برتری داشته و کمری به اندازه حریف خود احساس ارتباط قوی با جاده را ایجاد نمیکند. کمری همچنین در عبور از پیچها تکان کمی بیشتر نسبت به آکورد داشته اما بازهم میگوییم که این یک تست بسیار محدود بوده و فاصلهها نیز بین دو خودرو چندان چشمگیر نیست. ما در این لحظه برنده نهایی را اعلام نمیکنیم اما اگر تاریخ را در نظر بگیریم، آکورد و کمری به حکمرانی طولانی خود در این کلاس ادامه خواهند داد و مصرفکنندگان نیز از هر دو خودرو راضی و خوشنود خواهند بود.