خریداران ژاپنی مدلهای جدید پلاگین پریوس، خودروهایی که در ایالات متحده با نام «پریوس پرایم» شناخته میشوند، علاوه بر مصرف بنزین کمتر، صاحب یک مشوّق دیگر برای بیشترین مسافت رانندگی در حالت الکتریکی شدهاند. تویوتا در همکاری با چهار شرکت عمده تأمینکننده برق در ژاپن، برنامهای را راهاندازی کرده که در آن به رانندگانی که بیشترین مسافت را با الکتریسیته حرکت کنند، امتیاز داده میشود. این امتیازها صرفاً قراردادی نیستند و با داشتن ارزش مالی، میتوانند برای پرداخت قبض برق یا تهیه سایر کالاها مورد استفاده قرار گیرند.
مطابق گفته تویوتا، امتیاز با توجه به برخی از اطلاعات اعطا میشود. یکی از پارامترها، میزان مسافتی است که رانندگی در آن صرفاً به صورت الکتریکی انجام میگیرد و از آنجا که این برنامه برای تشویق رانندگی الکتریکی طراحی شده، میتوان انتظار داشت که مسافتهای طولانیتر، امتیازهای بیشتری را به همراه داشته باشند. پارامتر دیگر میزان شارژ باتری با استفاده از برق خانگی است و در همین حال، برخی دیگر از دادههایی که توسط ماژول ارتباطی خودرو جمعآوری میشوند، در امتیازات تأثیرگذار خواهند بود. تویوتا دادههای مربوط به افرادی را که در برنامه حضور دارند، بررسی میکند و آنها را برای شرکتهای برقی که به رانندگان امتیاز میدهند، ارسال مینماید. اینکه دیگر دادهها چقدر در امتیازها دخیل باشند، موضوعی است که جزئیات آن توسط تویوتا بیان نشده است.
این دومین برنامه تویوتا در راستای «بازی رانندگی» است. تنها چند ماه پیش بود که تویوتا در همکاری با شرکت قهوه «کومِدا» برنامهای برای دور نگه داشتن افراد از موبایلهایشان در هنگام رانندگی ارائه کرد. این برنامه میتوانست حالت رو به پایین و بدوناستفاده گوشی موبایل را تشخیص دهد و در صورت طی کردن یک مسافت مشخص، یک کوپن قهوه از فروشگاه «کومِدا» دریافت میکرد. مطابق گزارش تویوتا، این برنامه به تعداد ۳۷ هزار بار دریافت شد و رانندگان با استفاده از آن، بیش از 2.5 میلیون کیلومتر مسافت را بدون موبایلشان رانندگی کردند. باید دید که چه میزان از مالکان پریوسهای جدید در این برنامه ثبتنام میکنند و این امر بر برنامههای مشابه در کشورهای دیگر چه تأثیری خواهد گذاشت.