اگر فکر میکنید که ساختههای تویوتا محصولاتی محافظهکار و کلافه کننده هستند نگران نباشید. خود تویوتا هم چنین فکری میکند؛ اما خوشبختانه هماکنون جهتگیری جدیدی داشته که بخش اعظم آن به دلیل پلتفرم معماری جهانی جدید این کمپانی و زبان طراحی کاملاً جدید است. مدیر استودیوی طراحی کالتی دیزاین که در کالیفرنیا قرار دارد اذعان داشته طراحی گذشته در گذشته کمی خنثی و خسته کننده بوده است. این شرکت طراحی در اصلاح زبان طراحی تویوتا نقش داشته است. در واقع کالتی دیزاین شرکت مسئول طراح خودروهای ساختارشکنی همچون C-HR، کانسپت FT-1 و لکسس LC کوپه بوده است.
کوین هانتر گفته که فرایند طراحی باید پیش از مهندسی خودرو صورت بگیرد و همین امر پایه و اساس طراحی را شکل میدهد؛ اما همیشه این فرایند به خوبی پیش نمیرود و طراحی و مهندسی در زمان خلق یک خودرو با هماهنگی کامل پیش نمیروند. هانتر اذعان کرده دو فاکتور کلیدی برای ساخت خودروهای خسته کننده توسط تویوتا در سالهای گذشته وجود داشته است. دلیل اول اینکه این برند میخواسته باب میل همه افراد باشد به همین دلیل محصولات تویوتا در زمینه طراحی میانهرو بودهاند و خارقالعاده از آب درنیامدهاند.
دلیل دیگری که هانتر به آن اشاره میکند میزان بزرگی این شرکت میباشد. با وجود دیدگاهها و نظرات بسیار زیاد کارمندان حاضر در تویوتا، آنها در نهایت باید روشی میانه را در نظر بگیرند. خوشبختانه زبان طراحی جدید کمپانی مستقیماً توسط رئیس تویوتا آقای آکیو تویودا تأیید شده و طراحان هماکنون موقعیت بهتری در فرایند طراحی خودرو پیدا کردهاند. بدین ترتیب دیگر شاهد طراحیهای محافظهکار و خسته کننده نیستیم.
البته این موضوع بدون استفاده از پلتفرم TNGA میسر نبوده است. هانتر میگوید طراحان به منظور ارائه طراحی چشمگیر نیازمند خودروهایی با ابعاد مناسب هستند. پلتفرم TNGA باعث شده مرکز ثقل خودروها پایین آید، فریم مستحکمتر شود و از سیستم تعلیق جدید و فولاد با کشش بالای بیشتری سود برده شود.
این پلتفرم هماکنون در برخی محصولات جذاب تویوتا همچون C-HR، کمری، پریوس هیبرید، لکسس UX و LS بکار رفته و نسل جدید راو 4 نیز به همین معماری مجهز است. با این زبان طراحی جدید، تویوتا در مسیر درستی حرکت میکند، اینطور نیست؟!