خرید خودروهای اسپورت دیفرانسیل عقب و ارزان بها سختتر شده است. مزدا MX-5 تجسم یک فرمول سبکوزن است اما تنها با سقف جمع شدنی عرضه می شود. اگرچه که خواهر این خودرو یعنی فیات 124 اسپایدر به این ترکیب یک پیشرانهی توربو را نیز اضافه کرده است.
اگر دنبال خودرویی با سقف ثابت هستید گزینههای معدودی پیش رویتان است. اینجا تویوتا GT 86 را داریم که با یک بهروزرسانی محدود آمادهی ارائهی داشتههای خود شده است.
از نظر بصری این خودرو تغییرات کمی داشته است. جلوپنجرهای عریضتر به همراه طراحی سپر جدید، مه شکنهای بازنگری شده و چراغهای LED جدید از این تغییرات هستند. همچنین اسپلیتر جلوی اصلاح شده به همراه اسپویلر واقع شده روی لبه صندوق نیز دیده میشوند. اگر دنبال ظاهری واضحتر و موقرتر هستید میتوانید اسپویلر را جدا کنید. بیشک بزرگترین بهروزرسانی خودرو چراغهای عقب LED هستند که در شب نمای متمایزتری را به خودرو میبخشند.
داخل کابین شاهد وضعیت کمی لوکستر هستیم. تویوتا مقداری چرم و آلکانترا را به دربها و داشبورد اضافه کرده و دوخت صندلیها نیز اصلاح شده است. هماکنون کنترلهای صوتی روی غربیلک فرمان وجود داشته که این امر به بهبود ارتباطات خودرو کمک کرده است. همچنین صفحهنمایش 4.2 اینچی با عملکرد کامپیوتر سفری در میان نشاندهندهها قرار گرفته است.
افرادی که منتظر تغییرات چشمگیر در قوای محرکه بودند ناامید خواهند شد چراکه تویوتا قدرت بیشتر و یا توربوشارژر را به خودروی فیس لیفت شده اضافه نکرده است. پس GT 86 فیس لیفت شده از همان پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری بوکسوری با قدرت 197 اسب بخار استفاده میکند. این خودرو با دو گیربکس قبلی دستی و اتوماتیک در دسترس است.
از پشت فرمان مدل جدید احساس بسیار مشابهی به مدل قبل از فیس لیفت دارد. خودرو خیلی سریع نیست اما قدرت کافی برای عبور مناسب از پیچها را دارد. در شرایط زمستانی، حدود 200 اسب بخار قدرت زیاد بوده و این خودرو حتی رانندههای باتجربه را سر ذوق آورده و البته محتاط میکند.
به منظور کمک به بهبودی چابکی خودرو مهندسان تویوتا برخی تغییرات را در سیستم فرمان و ضربهگیرها ایجاد کردهاند اما صادقانه باید گفت پیشازاین نیز خطای کمی وجود داشته و البته این بازنگریها را بدون راندن همزمان مدل فیس لیفت شده و قبل از آن نمیتوان متوجه شد.
با فشار زیادی پدال گاز در میانه و یا هنگام خروج از پیچ، حتی با روشن بودن سیستم کنترل کشش نیز عقب GT 86 خوشحال میشود. با خاموش کردن این سیستم و بکار گیری حالت پیست جدید قادر خواهید بود تا در سرعتهای پایین نیز دریفت های فوقالعادهای داشته باشید. فرمان خودرو تیز بوده و بالانس وزنی خوبی دارد و اگرچه سواری خودرو سفت است اما خیلی ناهنجار نشان نمیدهد. در حقیقت سواری خودرو رضایتبخش باقی مانده و صرفنظر از هر موقعیتی، سواری خودرو درگیر کننده و هیجانی است.
صدای تیپیکال پیشرانهی بوکسوری در این خودرو حس میشود. شخصیت پیشرانه به گونهای است که شما را ترغیب میکند تا دندهها را در ردلاین پیشرانه تعویض کنید.
اما چیزی که باعث شرمساری است اینکه GT 86 نمیتواند در بحث هزینههای سواری و مالکیت با رقبا رقابت نماید. آلایندگی 180 گرم در هر کیلومتر این خودرو زیاد بوده و مصرف سوخت ترکیبی 7.8 لیتری آن به این معنی است که دفعات بیشتری باید به پمپبنزین مراجعه نمایید. مدل قابل مقایسهی مزدا تنها آلایندگی 161 گرمی دیاکسید کربن داشته و هزینهی حدود 6500 پوندی کمتری دارد.
بازنگریهای کوچک تنها باعث تقویت تویوتا GT 86 به عنوان یکی از بهترین خودروهای اسپورت دیفرانسیل عقب بازار شده است. هرچند از زمانی که این خودرو عرضه شده مزدا MX-5 با بها و هزینههای کمتر و البته همان سواری و هندلینگ درگیر کننده بیشتر به چشم میآید.
مشخصات تویوتا GT 86 2.0 Pro
قیمت: 27560 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 197 اسب بخار/205 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.6 ثانیه
حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت