تقریباً جای شگفتی است که تویوتا خیلی دیرهنگام نسخهی هیبریدی راو4 را معرفی نموده مخصوصاً اگر ببینیم که این برند تاریخچهای دور و دراز در ساخت خودروهایی با قوای محرکهی هیبریدی دارد. چندین سال پیش راو4 هیبرید بازار را در چنگ خود داشت. هماکنون شاسی بلندهای هیبریدی هوشمندانهای در بازار حضور دارند که مصرف سوخت احساسبرانگیز و محدودهی حرکتی مناسبی را ارائه میکنند.
ما اوایل امسال نسخهی چهار چرخ محرک راو4 هیبرید را تست کردیم اما با توجه به تلاش تویوتا برای هر چه کممصرفتر کردن این خودرو و برخی دلایل دیگر این شرکت نسخهی تک دیفرانسیل این خودرو را ارائه کرده است. به نظر میرسد که این حرکتی مناسب است. حداقل تئوری همین است.
در اکثر شاسی بلندها حذف کردن دو چرخ محرک به صرفهجویی چشمگیر در مصرف سوخت منجر میشود. راو4 هیبرید متفاوت است زیرا تویوتا بجای میللنگ معمولی در چرخهای عقب مدل دو دیفرانسیل از پیشرانههای الکتریکی در اکسل استفاده کرده است. این عمل بدین معنی است که راندمان خودرو تنها اندکی بهبود یافته است: مصرف سوخت از 5.1 به 4.9 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده و آلایندگی خودرو نیز از 118 به 155 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر کاهش یافته است.
از نظر کارایی در راو4 هیبریدی تک دیفرانسیل پیشرانهی 2.5 لیتری بنزینی به گیربکس CVT متصل شده و باتریها نیز از تکنولوژی قدیمی نیکل-فلز استفاده میکنند. اجازه ندهید که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.4 ثانیهای این خودرو شما را گول بزند. در واقعیت، برخلاف پرفورمنس برجستهی راو4 در شهر، این خودرو هیچ جایی به اندازهی اعداد پیشنهادی سریع احساس نمیشود مخصوصاً وقتی با خودرو در بزرگراه حرکت میکنید.
تویوتا ادعا میکند که آخرین نسخهی راو4 آرامتر از قبل است زیرا قوای محرکه و ایزولهی صدای خودرو بهبود یافته است اما صدای پیشرانه و نالههای واحد الکتریکی در سرعتهای پایین بیشتر از پریوس جدید است.
البته افراد کمی این گونه خودروها را برای رانندگیهای سریع و هیجانی میخرند و فرمان مبهم، ترمزهای ناسازگار و وزن خالص نزدیک 1.8 تنی به سرعت هرگونه هیجانی را نفی میکنند. حداقل قوای محرکه بهصورت نامحسوس بین دو واحد بنزینی و الکتریکی تغییر میکند و برای حدود 1.6 کیلومتر و تا سرعت 65 کیلومتر در ساعت میتواند تنها با حالت الکتریکی راو4 را به جلو براند.
در سیکل ترکیبی ما به مصرف سوخت حدود 7 لیتری دست پیدا کردیم که قابلقبول است اما بهتر از نمونهای دیزلی نیست. سواری خودرو نیز ناامیدکننده بوده و در مقایسه با راو4 دیزلی معمولی لرزشهای بیشتری به کابین راه مییابد. البته نقاط قوتی نیز وجود دارند. راو4 هیبرید تک دیفرانسیل تنها با تریم سطح پایهی بیزنس ادیشن در دسترس است که این خودرو را ارزانتر از مدل دو دیفرانسیل اکسل میسازد. جالب آنکه این خودرو با تجهیزات استانداردی چون سیستم ناوبری، چراغهای جلوی LED، درب پشتی برقی و ورود استارت بدون کلید عرضه میشود.
کمی از فضای صندوق به خاطر مجموعهی باتریها از دست رفته اما در باقی موارد کابین خودرو جادار است. ظرفیت یدک کشی خودرو نیز بسیار کاهش یافته است. نسخهی هیبریدی چهار چرخ محرک میتواند حداکثر ظرفیت 1605 کیلوگرمی داشته باشد اما مدل تک دیفرانسیل تنها قادر به کشیدن 800 کیلوگرم بار است.
تویوتا راو4 هیبرید مناسب افرادی است که نسخههای دیزلی را نمیخواهند اما به دنبال شاسیبلندی با قوای محرکهی ثابت شده و مطمئن هستند. البته در سایر جنبهها تویوتا قافیه را باخته است. در بحث سواری و هندلینگ، پرفورمنس، طراحی و حتی مصرف سوخت، راو4 بنزینی-الکتریکی مدلی برجسته برای کمپانیای که معمولاً خودروهای هیبریدی را خیلی جدی میگیرد نیست. جالب اینجاست که مدلهای هیریدی راو4 تنها حدود 2 هزار دلار گرانتر از نسخههای مشابه بنزینی خود هستند و درصورت واردات به ایران، با توجه به معافیت 40 درصدی عوارض، بهایی به مراتب کمتر از نمونههای بنزینی خواهند داشت.
مشخصات تویوتا راو4 هیبرید 2WD بیزنس ادیشن پلاس
قیمت پایه: 28,370 دلار
پیشرانه: 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی به همراه پیشرانه الکتریکی
قدرت: 195 اسب بخار
گیربکس: CVT، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.9 لیتر در هر صد کیلومتر