بررسی تویوتا یاریس ۲۰۱۶

هیچ‌کس نمی‌خواهد جای کودکی باشد که غذای ناهارش را با زور از او گرفته‌اند و همیشه مقهور قدرت همسن‌وسالانش است. تویوتا یاریس نیز همین وضعیت را در بین کلاس خودرویی‌اش دارد و به راحتی توسط رقیبان پشت‌سر گذاشته می‌شود. تستی که در اینجا انجام شده نیز مؤید این ماجراست و یاریس یکی از کُندترین، پر سر و صداترین و ناراحت‌ترین رانندگی‌ها را در بین خودروهای کوچک هم‌کلاسش دارد و قابلیت‌های کاربردی‌اش نیز در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند.

 


 به عنوان مثال، نمی‌توان نسبت به موتور زیر حدَ متوسط ۱/۵ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۰۶ اسب‌بخار در یاریس LE بی‌اعتنا بود؛ همین‌طور گیربکس استاندارد ۴ سرعته اتوماتیک. البته یک ارتقای طراحی گیربکس برای ۲۰۱۵ به منظور بهبود کیفیت تعویض دنده‌ها اِعمال شده، ولی هنوز راه زیادی را تا ساکت‌کردن اعتراض تویوتا یاریس در سرعت‌های بزرگراهی پیش رو دارد. این خودرو به ۱۰/۲ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این در حالی است که رقیبان آن با سطح قدرت بالاتر و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، شتاب بیشتری در این زمینه دارند؛ از جمله فورد فیستا با شتاب ۸/۷ ثانیه، هیوندای اکسنت با شتاب ۹/۹ ثانیه و حتی کیا ریوی فراموش‌شده با شتاب ۹/۵ ثانیه.

 


 شتاب‌گیری از سرعت ۵۰ تا ۷۰ مایل بر ساعت (۸۰ تا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت) به زمانی برابر ۷/۳ ثانیه نیاز دارد؛ موضوعی که یک عنصر کلیدی در هنگام ورود به یک آزادراه محسوب می‌شود. رقیبان یاریس یا موتورهای قدرتمندتر و تعداد دنده‌های بالاتر در گیربکس‌های اتوماتیک خود، یک تا دو ثانیه سریعتر در این زمینه عمل می‌کنند. این‌طور احساس می‌شود که حتی در یک‌ شتاب‌گیری و فشار معمولی پدال گاز، دور موتور به حداکثر خود نزدیک می‌شود؛ با این حال، تویوتا از نصب یک تاکئومتر در این مدل خودداری کرده است. البته یاریس احتمالاً با یک گیربکس ۵ دنده دستی، شتاب بیشتری خواهد داشت، ولی این نوع گیربکس در نسخه هاچ‌بک ۴ در LE که در اینجا ارزیابی شده، در دسترس نبوده است. تنها در مدل پایه ۳ در L و بالاترین سطح SE می‌توان از این نوع گیربکس استفاده کرد. حتی در این حالت هم، این تنها یک گیربکس دستی ۵ دنده خواهد بود که در مقابل گیربکس‌های ۶ سرعته دیگران حرف چندانی برای گفتن ندارد.

 


 طراحی ظاهری یاریس نیز علی‌رغم آپدیت ۲۰۱۵، احتمالاً در پشت‌سر سایر خودروهای موجود در این کلاس قرار می‌گیرد. وقتی پنل‌های نسبتاً تخت درهای یاریس را با انحناهای جالب سایون iA (مدلی که در آینده از نام یاریس نیز استفاده خواهد کرد) مقایسه کنیم، چهره سطح پایین و ارزان‌قیمت یاریس بیشتر به چشم می‌آید. طرح رنگ‌آمیزی قرمز و سیاه موجود در خودروی تست، تنها آپشن اضافی است که با هزینه ۵۰۰ دلار در اختیار قرار می‌گیرد. در همین حال، فیس‌لیفت اخیر تویوتا  با اضافه ‌شدن کاراکتر خاص در دماغه یاریس با جلوپنجره و هواکش‌های بزرگتر، اگر نمای جذابی در جلوی خودرو نداشته باشد، ولی ظاهری متمایز در این قسمت ایجاد کرده است.

 


 یکی از جذابیت‌های یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت برای مشتریان، مطمئناً مصرف سوخته بهینه آنهاست؛ موضوعی از وزن کم و موتورهای کوچک‌شان ناشی می‌شود. موتور کوچک چهار سیلندر یاریس قدرتی به میزان ۱۰۶ اسب‌بخار تولید می‌کنند و حداکثر گشتاور آن هم به ۱۳۹/۶ نیوتن‌متر می‌رسد. تمام نشانه‌ها حاکی از یک مصرف سوخت کم در این خودرو است. طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، این خودرو در یک سیکل ترکیبی، معادل ۷/۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و این در حالی است که در تست انجام‌شده، مصرفی معادل ۷/۸۴ لیتر مشاهده شده است. تویوتا یاریس از این لحاظ هم‌رده سایر خودروهای حاضر در این کلاس قرار می‌گیرد، امّا در این کلاس مدل iA را نیز داریم که بر اساس تخمین‌های EPA، در حالت ترکیبی، در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶/۳۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند و در تست نیز مصرف ۶/۵۳ لیتر را نشان داده است.

 


 چسبندگی جانبی 0.83 g در تویوتا یاریس اندکی بالاتر از سطح متوسط عملکرد خودروهای دیگر در این کلاس است. با این حال، این خودرو از یک سری بدفرمانی گسترده در تست لغزش در پیچ رنج می‌برد و این تمایل، حتی در رمپ بزرگراه‌ها نیز محسوس است. برای توقف کامل از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت به مسافتی برابر ۵۶/۳۸۸ متر نیاز است؛ مسافتی که بیشتر در خودروهای بزرگتر دیده می‌شود. این در حالی است که این مسافت برای مدل غول‌پیکر لکسس LX570 شاسی‌بلند برابر ۵۵/۷۷۸ متر است. البته این موضوع برای ساب‌کامپکت‌های ارزان قیمت تا حدودی طبیعی است. تایرهای کوچک تمام‌فصل این خودروها که برای عمر طولانی و مصرف بهینه سوخت استفاده شده‌اند، سهم بزرگی در این نوع عملکرد دارند. بنابراین اگر جایی دیدید که یاریس با سرعت حرکت می‌کند، سعی کنید مسافت زیادی را برای توقف آن درنظر بگیرید.
 تصوّر اینکه راننده‌ای مشتاق باشد تا مدت زیادی را برای رسیدن به سرعت حداکثر یاریس که از نظر دراگ به ۱۷۳/۸ کیلومتر بر ساعت محدود شده‌، منتظر بماند، اندکی مشکل است. علی‌رغم تلاش زیاد تویوتا در زمینه جلوگیری از ورود سر و صدا به داخل کابین در آپدیت ۲۰۱۵، سرعت‌های بالا در یاریس با نویز زیادی از طرف جاده همراه است. هر دو مدل فورد فیستا و هیوندای اکسنت، از کابین آرام‌تری در هنگام فشردن پدال گاز برخوردارند.

 


 عناصر طراحی کابین تویوتا یاریس، نمی‌توانند توجه زیادی را به خود جلب کنند. با این حال، شیشه بزرگ در جلو و ارتفاع پایین خط کمربندی بدنه، دید بسیار خوبی را نسبت به محیط پیرامون ایجاد کرده‌اند. بنابراین رانندگانی که حواسشان جمع است، هرگز با حضور یک وسیله نقلیه در نقطه کورشان، غافلگیر نمی‌شوند. یک سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر استاندارد ۶/۱ اینچی و همراه با قابلیت اتصال بلوتوثی، دارای یک ورودی صوتی کمکی و یک درگاه USB است. عملکرد این سیستم بسیار ساده و کاربردی است. البته خبری از سازگاری با سیستم‌عامل‌هایی مانند اپل کارپلی یا اندروید اتو در هیچ‌کدام از محصولات تویوتا نخواهد بود؛ چرا که تویوتا به راه و رسم خودش برای اتصال به گوشی‌های هوشمند علاقه دارد. صندلی‌های با پوشش پارچه‌ای، لایه‌های نرم نازکی دارند و احتمالاً برای راننده‌های با جثه بزرگتر، فضایی خفه‌کننده خواهند داشت. امّا در عین حال، طراحی زیبای به کار رفته در صندلی‌ها بیشتر از چیزی است که در خودروهای اقتصادی انتظار می‌رود.

 


 انتخاب سطح تریم SE با گیربکس اتوماتیک با اضافه کردن ۱۲۶۰ دلار دیگر به قیمت تویوتا یاریس، یک صندلی‌ راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت و طراحی‌های چرمی در غربیلک فرمان و دسته دنده را به همراه دارد. تاکئومتری که در خودروی تست جای خالی آن احساس می‌شد،  به صورت استاندارد در مدل SE ارائه می‌شود. همچنین چراغ‌های این مدل نیز از نوع LED هستند. یک اسپویلر عقب، گزینه عجیبی است که به خودرو اضافه می‌شود؛ عنصری که در عین حال، باعث اضافه شدن نوعی شخصیت به یاریس می‌گردد. این در حالی است که پایین سطح تریم L یاریس، منحصراً به صورت ۲ در  است و مواردی چون چرخ‌های آلومینیومی، آینه‌های اتوماتیک و جزئیات کرومی که در مدل LE به صورت استاندارد ارائه می‌شوند، در آن وجود ندارد. در مقابل، برف‌پاک‌کن تکی و زیبای یاریس، چیزی است که در تمام سطوح تریم این خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


 در هر حال، طراحی تویوتا یاریس با برخی مشکلات جدّی روبرو است. پدال‌های گاز و ترمز فاصله بسیار نزدیکی با راننده دارند. اگر در این فکر هستید که با عقب دادن صندلی، فاصله خود را با آنها بیشتر کنید، بهتر است ابتدا فاصله فرمان غیرتلسکوپی را هم درنظر بگیرید. آنهایی که قبلاً فضای راحت و صندوق‌عقب جادار هوندا فیت را تجربه‌ کرده‌اند، حتماً از میزان فضای حمل وسایل در یاریس ناامید خواهند شد. البته در حالتی که تمام صندلی‌ها در جای خود قرار داشته باشند، تفاوت بین فضای صندوق عقب در دو خودرو حداکثر ۲۸ لیتر است، ولی وقتی صندلی‌های عقب جمع شوند، تایر زاپاس تویوتا یاریس موجب بالا آمدن کف بارگیر شده و فضای کمتر را برای حمل وسایل بزرگتر نسبت به هوندا فیت ایجاد می‌کند.
 در مجموع، در مورد بدفرمانی مداوم و دینامیک ضعیف رانندگی یاریس، به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت، نمی‌توان چندان خرده گرفت. به علاوه، این عملکرد در سطح این کلاس خودرویی، اگر در حدّ رانندگی با فورد فیستا جذاب نباشد، ولی تا حدودی نرمال نیز هست. در واقع، یاریس یک خودروی مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند در لیست موردتأیید بسیاری از هواداران وفادار تویوتا باشد.

مشخصات:

نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
•قیمت مدل تست: ۱۸۲۶۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۶۹۳۰ دلار).
•نوع موتور: DOHCبا ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر در یک ردیف، بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
•گنجایش: ۱۴۹۷ سی‌سی.
•قدرت: ۱۰۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
•گشتاور: ۱۳۹/۶۵ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه.
•گیربکس: ۴ سرعته اتوماتیک.

 

 

 

همچنین ببینید

احتمال استفاده نسل بعدی تویوتا کرولا از پیشرانه‌ ب‌ام‌و

در دسامبر سال 2011 توافقنامه‌ای بین تویوتا و ب‌ام‌و برای کار روی برخی تکنولوژی‌های دوستدار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد تویوتا